AI ontwikkeling bij mediabedrijven

Vandaag hadden we het voorrecht om samen te komen met toonaangevende Belgische nieuwsmediabedrijven voor een verrijkende uitwisseling van ervaringen en kennis over AI. De sessie was een smeltkroes van baanbrekende projecten en ideeën die onze sector zullen beïnvloeden.

Hoogtepunten waren onder andere een diepgaande blik op het Com-Press-project van de Universiteit Gent door Hannes Mareen, dat vooruitgang boekt in de detectie van beeldmanipulatie en de integriteit van mediainhoud waarborgt. We werden ook geboeid door het MediaDigest-project van Roularta Media Group, dat de manier waarop we nieuws consumeren kan veranderen via door AI gegenereerde samenvattingen, waardoor informatie toegankelijker wordt dan ooit.

Daarnaast hebben we de innovatieve oplossing van Mobius Labs verkend, gebruikt door ANP om zoekresultaten voor Belgaimage te verbeteren, wat een efficiëntere en gebruikersvriendelijkere ervaring belooft bij het benaderen van onze uitgebreide beeldendatabase. Niet te vergeten hebben we ons verdiept in de nieuwste AI-implementaties van het Belga News Agency binnen ons redactioneel systeem, waarbij we laten zien dat we toegewijd zijn aan het benutten van AI om de verspreiding van nieuws te verbeteren.

We kijken al reikhalzend uit naar de volgende sessie in mei, waar we verder zullen bouwen op deze discussies en dieper zullen ingaan op hoe AI de mediaindustrie kan versterken. Dank aan Nick Dutry voor het organiseren van deze bijeenkomst bij Roularta Media Group. De volgende keer zijn we te gast bij Philippe Dautrebande bij IPM Group.

(door Patrick Lacroix, CEO Belga News Agency NV)