Belga en het coronavirus

Coronavirus Covid-19 heeft het hele land in zijn macht. Ook de redactie van Belga wordt overspoeld met berichten van bedrijven, organisatoren van evenementen en lokale overheden die maatregelen nemen om te trachten de verdere verspreiding van het virus in te perken. Hoe pakt Belga die berichtenstroom aan? En wat doet het bedrijf om de journalisten te beschermen tegen het virus? Adjunct-hoofdredacteur Saskia Laurent legt het uit.

De berichtgeving over Covid-19 wordt bij Belga steeds op dezelfde manier afgewogen als elk ander nieuwsbericht: is de info interessant voor andere redacties of niet? Bij elk bericht dat binnenkomt, wordt die afweging gemaakt. “Belga tracht zo uitvoerig mogelijk te zijn, maar groepeert sommige berichten om het overzicht te bewaren”, zegt Saskia. “Wanneer bijvoorbeeld een stad als Antwerpen maatregelen treft, brengen we dit in een afzonderlijk bericht. De kleinere gemeenten en dorpen brengen we samen in één provinciaal bericht, vaak zijn de maatregelen door een hogere overheid opgelegd en worden slechts enkele lokale accenten gelegd.”

Belga volgt niet alleen het nieuws dat binnenkomt via telefoon of mail maar denkt ook proactief na over mogelijke consequenties die het virus kan hebben. Daardoor worden nieuwe invalshoeken gecreëerd en worden bedrijven en instanties gecontacteerd met de vraag naar info.

Duidelijke persberichten

Bedrijven kunnen zelf ook proactief zijn. “Wanneer ze een persbericht versturen, is het heel belangrijk dat in de onderwerpregel al vermeld staat waarover het gaat”, zegt Saskia. “Zet het nieuws vooraan. Wees duidelijk, kort en bondig en vergeet zeker geen gsm-nummer toe te voegen van een contactpersoon die eventueel nog een woordje uitleg kan geven. En het klinkt misschien overbodig, maar zorg er zeker voor dat die persoon ook effectief bereikbaar is en op de hoogte van de situatie. Een woordvoerder die in het buitenland op vakantie is maar standaard in elke communicatie vermeld wordt, kan ons meestal niet verder helpen.”

Ander nieuws wordt bijkomstig

Een echte ‘corona-desk’ heeft Belga niet. “De afgelopen weken had elke desk – binnenland, buitenland, politiek, sport, economie – wel iemand die vooral met de gevolgen van het virus bezig was maar sinds gisteren/woensdag is zowat de volledige redactie enkel met dat thema bezig”, vertelt Saskia. “Uiteraard elk vanuit zijn expertise of terrein, we merken dat het andere nieuws bijkomstig wordt.” Doordat heel wat bedrijven persmomenten annuleren en activiteiten afgelast worden, is de toestroom aan ‘ander’ nieuws sowieso erg klein. “Je kan de situatie een beetje vergelijken met de periode na de aanslagen in de luchthaven van Zaventem en de metro van Brussel: toen werd al het andere nieuws ook minder belangrijk, het hele land was gefocust op één onderwerp.”

Eigen berichtenstroom structureren

Om de berichten voor haar klanten te structureren, gebruikt Belga het topic ‘coronavirus’. Daarnaast zijn er trefwoorden die de productie verder opdelen waardoor gebruikers zeer snel alle Belga’s vinden over een bepaalde streek of binnen een bepaalde sector of doelgroep. “Sinds enkele maanden gebruiken we ook hashtags bij belangrijke nieuwsfeiten die ons toelaten om binnen Belga.Press, onze nieuwe app, onze eigen productie te koppelen aan de productie van andere media. Door nu systematisch #coronavirus en #coronabelgium toe te voegen, zien gebruikers ook de teksten van andere media waarin deze woorden gebruikt worden.”

Betrouwbare en selectief

Maar hoe maakt Belga het verschil? Andere redacties krijgen toch evengoed die persberichten? “Belga doet drie dingen: 1) we selecteren de belangrijkste berichten, 2) we checken die info en geven ze de stempel ‘betrouwbaar’ en 3) we hebben onze alert-functie waarmee we redacties een signaal kunnen geven wanneer er een belangrijk bericht verspreid wordt”, legt Saskia uit. “Op die manier helpen we redacties om zelf een goede selectie te maken en weten ze dat ze, net zoals altijd, op Belga kunnen rekenen voor betrouwbare en volledige informatie.”

Meer telewerk

Ook op de werkvloer in Brussel werden maatregelen getroffen. De redactie is de afgelopen dagen wat minder bevolkt, meer dan ooit doen de journalisten aan telewerk. “Iedereen die wil, mag van thuis uit werken”, zegt Saskia. “Voor het eerst zijn ook enkele deskeurs, die normaal altijd vanuit onze redactie in Brussel werken, ook thuis gebleven. We merken dat we supergoed moeten communiceren, maar dat lukt goed.” Belga werkt al jaren met correspondenten die vanuit het hele land actief zijn, dus de technische infrastructuur is zo opgebouwd dat een fysieke aanwezigheid op de redactie niet altijd noodzakelijk is. “We werken al heel veel via telefoon en mail, dat zal de komende dagen en weken alleen maar meer het geval zijn. De ochtendbriefing deden we vandaag voor het eerst via whatsapp, en dat verliep prima.”

Sociale afstand

Om de collega’s die wel nog op de redactie werken of naar persmomenten gaan te beschermen, heeft Belga de klassieke adviezen verspreid: “We geven geen handen meer, er wordt niet meer gekust en we wassen vaker onze handen”, zegt Saskia. “Collega’s die tekenen van verkoudheid vertonen, moeten verplicht een week thuis werken. Voor wie in contact kwam met iemand die besmet is, geldt een quarantaine van twee weken. Gelukkig is dat tot nu toe slechts één persoon.”

Uitstel Superdesk

Tot slot heeft het Coronavirus ook één groter gevolg voor Belga: normaal zou de redactie op 24 maart overschakelen op een nieuw redactieprogramma, Superdesk. De komende twee weken waren nog opleidingen voorzien om de laatste kneepjes ervan onder de knie te krijgen, maar die werden allemaal afgelast. De invoering ervan wordt dus voor onbepaalde tijd uitgesteld.

Over Belga

Belga is de referentiebron voor nieuws en publieke communicatiediensten voor media en communicatieprofessionals in België.

Arduinkaai 29