Belga ontvangt Group 39 en EANA

Belga hostte afgelopen week de congressen van twee verenigingen van persagentschappen: Group 39 en EANA

Donderdagnamiddag kregen we bij Belga Group 39 over de vloer. Deze organisatie is de oudste alliantie van persagentschappen ter wereld en vertegenwoordigt alle onafhankelijke agentschappen van Europa. De groep werd in 1939 opgericht door de Scandinavische en Benelux-agentschappen: Belga, het Nederlandse ANP, het Noorse NTB, het Deense Ritzau, het Finse STT en het Zweedse TT. Nadien werden onder meer ook het Oostenrijkse APA, het Zwitserse Keystone-SDA, het Duitse DPA en het Britse PA lid van Group 39. Belga-CEO Patrick Lacroix hanteert op dit moment de voorzittershamer.

Vrijdag zakten dan weer meer dan 50 vertegenwoordigers van 33 Europese persagentschappen af naar het Press Center aan de Arduinkaai, voor de voorjaarsconferentie van EANA - The European Alliance of News Agencies. Op de agenda stonden onder meer discussies over de inzet van AI op de nieuwsvloer, updates over auteursrechten en EU funding.

Patrick Lacroix (05/05/23): “Belga News Agency was blij gastheer te zijn voor de EANA voorjaarsconferentie van 2023. Vandaag ontving Belga de leden van de European Alliance of News Agencies in zijn kantoren in het centrum van Brussel. Eregasten waren de vicevoorzitter van de Europese Commissie Věra Jourová, het hoofd van de DG Connect Copyright Unit van de Europese Commissie Marco Giorello en Steven Robinson, Director Technology van PA Media Group. Secretaris-generaal Alexandru Giboi bood ons een programma op hoog niveau aan over de impact van AI en auteursrecht op onze nieuwsorganisaties. Voorzitter Clemens Pig van APA zorgde voor de gebruikelijke chemie om deze conferentiedag tot een succes te maken. Naast de vele nieuwsideeën en best practices die onder de leden werden uitgewisseld, waren we vooral blij om onze collega's van Ukrinform weer te ontvangen. Alle leden van EANA zullen hun best doen om onze dierbare collega's te steunen om hun werk zo goed mogelijk te doen.”

Het Belga Press Center is open voor persconferenties en andere evenementen voor de nieuwsmedia. Kijk op deze blog voor meer informatie: http://prez.ly/s7xc.

Corporate EU