CEO van Belga wordt voorzitter van Group 39

Patrick Lacroix, de CEO van Belga News Agency, wordt de nieuwe voorzitter van Group 39,  de oudste alliantie van persagentschappen ter wereld. De groep werd opgericht in 1939 door de Scandinavische en Benelux agentschappen: Belga, het Nederlandse ANP, het Noorse NTB, het Deense Ritzau, het Finse STT en het Zweedse TT. Nadien werden ook het Oostenrijkse APA, het Zwitserse Keystone-SDA, het Duitse DPA en het Britse PA lid van Group 39.

In 1939, aan de vooravond van de tweede wereldoorlog, gaven de betrokken persagentschappen hiermee een duidelijk signaal af tegen staatscontrole en staatsinmenging in redactionele aangelegenheden. Dit engagement blijft ook op de dag van vandaag nog bijzonder actueel.

De leden van Group 39 zijn van mening dat een vrije pers nood heeft aan persagentschappen die volledig onafhankelijk zijn van hun overheid, en die de waarden van objectieve en onafhankelijke journalistiek respecteren. De participerende agentschappen werken samen aan economische modellen om deze redactionele onafhankelijkheid blijvend te garanderen.

De volgende twee jaren zal Patrick Lacroix het voorzitterschap van Group 39 waarnemen. Hij is zich sterk bewust van de gemeenschappelijke geschiedenis die de leden aan elkaar bindt en kijkt ook graag samen met hen vooruit naar een succesvolle toekomst voor onze agentschappen, gebaseerd op de waarden van onafhankelijkheid, journalistieke deontologie en sterke zakelijke modellen.

Group 39 vertegenwoordigt alle onafhankelijke agentschappen van Europa. Wereldwijd zijn slechts 20 van de in totaal 140 persagentschappen onafhankelijk van staatsinmenging.

“Group 39 heeft als ambitie om de traditionele sterke rol van onafhankelijke persagentschappen nog te versterken door kennisuitwisseling en samenwerking met het oog op het blijvend verzekeren van betrouwbare en onafhankelijke journalistiek”, stelt Patrick Lacroix.
Patrick Lacroix
Over Belga

Belga is de referentiebron voor nieuws en publieke communicatiediensten voor media en communicatieprofessionals in België.

Arduinkaai 29