Robothonden en 'digital twins': nieuwe Living Tomorrow-toren opent voor breed publiek

De nieuwe innovatiecampus, een opvallende blauwe toren van 50 meter hoog, van Living Tomorrow in Vilvoorde opent maandag voor het grote publiek. De campus toont innovaties die in de toekomst in het dagelijkse en werkleven zouden kunnen voorkomen: het gaat van robothonden via 'digital twins' tot brillen die gesprekken live kunnen vertalen. De pers kreeg vrijdag al een inkijk.

"Hoe zullen we in de toekomst leven, wonen en werken? Dat is de vraag die we hier beantwoorden", vertelt Frank Beliën, oprichter van Living Tomorrow. "Een voorbeeld is de 'digital twin', of menselijke tweeling van jezelf: die kent jouw lichaam tot in het kleinste detail, en kan je dagelijks vertellen of je bijvoorbeeld meer vitamine C moet eten of meer bewegen. Zo kan je preventief beter aan je gezondheid werken." De innovaties die te zien zijn, behandelen allerhande thema's: het gaat van mobiliteit en smart cities via gezondheid tot wonen en werken. Een augmented reality bril laat bezoekers kennis maken met de nieuwste types auto's, een robothond kan kunstjes uitvoeren en artificiële intelligentie wordt tot in de keuken gebracht.

Een van de speerpunten bij de initiële plannen was de bouw van een 'droneport' bovenop het dak van de toren. Drones met passagiers zouden zo op de toren kunnen landen. "Vanwege geldende wetgeving hebben we dat niet meer kunnen bouwen", vertelt Yin Oei, CEO van Living Tomorrow. "Wel gaan we volgend jaar een passagiersvlucht met drone uitvoeren, van de luchthaven van Zaventem tot op de Living Tomorrow-site hier in Vilvoorde. Het is de eerste keer dat zo'n dronevlucht zal gebeuren in België." Volgens Beliën is 80 procent van de tentoongestelde producten en technologieën vandaag al op de markt gebracht of klaar om op de markt gebracht te worden. De overige 20 procent zou binnen de vijf à tien jaar op de markt komen. "Minstens 90 procent van wat we in onze vorige Huizen van de Toekomst toonden, werd vijf jaar later werkelijkheid", zegt de Living Tomorrow-oprichter. "Zaken als de digital twin bij mensen thuis, of robothonden die ingezet worden in de beveiligingssector, gaan er absoluut komen, daar mag je zeker van zijn."

Met zijn opvallende blauwe kleur en smalle vorm is de campus al van ver te spotten. Het gebouw telt veertien verdiepingen en is 50 meter hoog. Op de eerste drie verdiepingen is het 'belevingscentrum' gevestigd: bezoekers kunnen er een rondleiding volgen langs alle voorgestelde innovaties. Op volgende verdiepingen bevinden zich congres- en werkruimtes, een hotel en een restaurant.  De toren is de zevende opvolger van het bekende Huis van de Toekomst, dat in 1995 het levenslicht zag. De bouw van de toren ging eind 2020 van start. Het project is geraamd op zo'n 30 miljoen euro, waarvan de Vlaamse overheid 300.000 euro geïnvesteerd heeft. De rest komt van privébedrijven die mee ingestapt zijn als partner. In totaal gaat het om meer dan 80 partners. Bedoeling is om de eerste vijf jaar 1 miljoen bezoekers aan te trekken.